על פי הנחיות של מס הכנסה, ישנם מבחנים שלמים לקביעת התושבות של בן אדם, אחד מהם הוא חזקת הימים, כגון "+183 יום בשנת המס או +30 יום בשנה זו ועוד +425 יום בשנה זו ובשנתיים הקודמות לשנה זו. יחד עם זאת, חתומה ישראל עם הרבה מדינות על אמנות למניעת כפל מס, בהן ישנם חוקים אחרים לגמרי לקביעת תושבות של בן אדם לצורכי המס, המגדירים את מעמד של בן אדם בצורה הרבה יותר חדה וברורה. לפי מה שאני מבין, ישנה סתירה בין תוכן האמנה לחוקים הכלליים של מס הכנסה.
השאלה היא:
מתי בעת קביעת התושבות מס הכנסה בארץ מסתמכת על תוכן האמנה ומתי על החוקים הפנימיים שלה? לאיזה חוקים ישנה עדיפות עליונה, לאמנה או לחוקים כלליים (183/30/425) של מס הכנסה?
בשל היקף ומגבלת הפורום, אשיב בקצרה.
קיימים שני מבחנים: חזקה כמותית (מבחן הימים), אשר ניתנת לסתירה והמבחן המהותי שהוא מרכז החיים, אשר הוא המכריע העיקרי גם בדין הפנימי (ראה גם פסקי דין בנדון, למשל: פס"ד ספיר). אמנת המס גוברת על הדין הפנימי, במקרה של סתירה בין הדין הפנימי לאמנת המס.
שאלו את מנהל/ת הפורום: קובי צרפתי, עו"ד ורו"ח 053-9368607
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר
אני מניח שהמעביד בפינלנד ידווח עלייך בפינלנד. בכל מקרה הכנסה זו חייבת במס בישראל בשל היותך תושבת ישראל ואת זכאית לקזז המס שישולם בפינלנד....
המשך תשובה